Mobilní aplikace terénní péče a její výzkum
Před časem proběhl v režii naší UX designérky Evy výzkum zaměřený na testování aplikace Mobilní terénní péče, která je zároveň samostatným modulem našeho programu CYGNUS. Výzkum se realizoval s úmyslem odladit případné nedostatky a zjistit přímo u budoucích uživatelů, jak se jim s mobilní verzí bude pracovat.
Pojďme si ale nejdříve říct, co to vlastně je „terénní péče“ ve slovníku sociálních služeb? Jedná se o to, že paní pečovatelky jezdí ke klientům domů a pomáhají jim s jejich drobnými každodenními činnostmi. To vše potřebují někam zaznamenávat, a právě k tomu je určena naše aplikace.
Evu jsme požádali, aby nám popsala, jak uživatelské testování probíhalo a jak se naše Terénní péče v Mobilním CYGNUSu jevila uživatelům.
„Zdravím, díky za prostor. Moc ráda se podělím o svoje zážitky a výstupy z testu.
Na začátku bylo potřeba si vydefinovat co, kde, kdy, jak a s kým budeme chtít testovat. Vymýšlela jsem scénář testu, jednotlivé úkoly, domlouvala si kontakty, zajišťovala testovací prostředí v CYGNUSu, potřebnou techniku a také drobné dárky jako odměnu pro účastníky testu.
Když jsem měla test připravený. Požádala jsem několik kolegů z firmy, aby se zkusili vžít do role pečovatelky/e a na vlastní kůži si aplikaci vyzkoušeli. Mohla jsem tak upravit pár drobností, jako třeba lépe formulovat některý úkol, nebo jej například zkrátit. Takto připravená a s domluvenými účastníky testu jsem se vydala do dvou zařízení testovat s dohromady osmi pracovníky.
Testování probíhalo samozřejmě postupně s jednotlivými účastníky. Zaznamenávala jsem úspěšnost splnění jednotlivých úkolů, měřila čas, za který jednotlivci úkoly plnili a také získávala subjektivní pohled účastníků na používání aplikace. K poslednímu jmenovanému jsem používala pro usnadnění komunikace Product reaction cards.
Každé účastnici jsem na konci testu poděkovala a předala drobné dárečky z naší iresoftí nabídky.
Pro zpracování výsledků testu jsme s Peterem použili metodu SUM (Single Usability Metric). Dosáhli jsme výsledku 78 %, což splnilo cíl, který jsme si určili. A zároveň jsme v aplikaci identifikovali několik míst, která by bylo vhodné zlepšit. Došlo tak zejména na úpravy ikon a pár dalších drobností.
Ze samotného testování jsem měla dobrý pocit. Vždy se ráda setkávám s našimi uživateli přímo v jejich prostředí. Mám tak možnost získávat další nové poznatky, na které mohu v budoucnu navázat.“
V tomto týdnu naši UXáci už připravují úpravy modulu Řízení organizace, který je nově součástí Mobilního CYGNUSu, a který testovali s uživateli minulý týden.